Sztuka networkingu – jak zbudować świadome relacje?

Do czego są nam w ogóle potrzebne kontakty z innymi ludźmi?

Współpraca to opowieść o wzrastaniu. Ci, którzy weszli w rozwoju osobistym czy zawodowym na bardzo wysoki poziom, bardzo mocno podkreślają rolę innych osób na swojej drodze.

Nasz świat stał się bardzo złożony, często wymagający dużej wiedzy w naszej dziedzinie lub/i doświadczenia. A że nie da być się świetnym we wszystkim – potrzebujemy do współpracy ludzi o kompetencjach, które nas uzupełniają.

Aby uświadomić sobie jak ważna jest współpraca z innymi, warto przyjrzeć się przekonaniom tych, którzy czerpią z networkingu:

nie wszystko możemy i nie wszystko powinniśmy robić sami – to warto zapisać sobie w sercu wielkimi literami. Nie musimy wszystkiego umieć, wszystkim się zająć. Zauważasz, że gdy dobrze podzielisz pracę nad jakimś projektem, powstaje on dużo szybciej? W tym czasie możesz robić rzeczy, w których jesteś naprawdę dobra.

to co robimy ma wartość dla innych – zastanów się chwilę, ile jest rzeczy, którymi możesz się dzielić. Zadań, które możesz wycenić i ktoś będzie Ci w stanie za nie zapłacić. Masz czym się dzielić . I możesz przyjmować od innych to, co jest Ci potrzebne.

kontakty przydają się zarówno w życiu osobisty, jak i zawodowym – po prostu warto poznawać ludzi, interesować się nimi i odkrywać, że my też jesteśmy interesujący dla innych. Wymieniać możemy przecież wiedzę, motywację, usługi, polecenia, rekomendacje, zlecenia.

tworząc sieć powiązań z innymi ludźmi poszerzamy swój obszar wpływu. Kontakty to zasób, który w trudniejszym okresie może być naszą poduszką bezpieczeństwa. Relacje, również te biznesowe, oparte na owocnej dla obu stron wymianie  i życzliwości to taka nasza polisa ubezpieczeniowa. Każdy kryzys będzie łagodniejszy, gdy otaczają nas ludzie. To właśnie wraz z ludźmi przychodzą do nas nowe możliwości.

Networking

Komunikacja w networkingu – 5 wskazówek, jak wyrażać siebie, by ludzie chcieli z nami współpracować.

  1. Pierwsze wrażenie – ważne jest nie tylko to, jaką masz postawę i jak się prezentujesz, ale też pierwsze słowa, które wypowiadasz. Nie bądź zaskoczona, gdy ktoś Cię zapyta: a Ty, czym się właściwie zajmujesz?

Miej przygotowaną na taką okazję tzw. elevator pitch, czyli kilka przemyślanych, interesujących zdań na swój temat. Mów śmiało: w czym pomagasz swoim klientom? Jaki problem pomagasz im rozwiązać? I miej przy sobie wizytówki.

  1. Otwartość – to istotne, byśmy byli ciekawi innych osób. Nawet tych bardzo różnych od nas. Poznając różne punkty widzenia bardzo poszerzamy swoje horyzonty i wiedzę o ludziach i Świecie. Ta wiedza prędzej, czy później zaprocentuje.
  1. Pewność siebie – nie wystarczy, że robimy coś super. Co z tego, jeśli sami siebie nie doceniamy? Co z tego, kiedy o tym nie mówimy? Mówienie o sobie dobrze i nie umniejszanie sobie jest oznaką zdrowej miłości do siebie – postawy, która jest podwaliną dla dobrego życia.

Mówi się, ze Świat dzieli się na tych, którzy potrafią coś robić dobrze i na tych, którzy potrafią się dobrze zareklamować. Jeśli należysz do tych pierwszych – po prostu popracuj nad kontaktami i autoprezentacją. Przekonasz się jak szybko przyjdą efekty, bo to jest najprawdopodobniej wąskie gardło, które blokuje Twoje wzrastanie.

  1. Uprzejmość i życzliwość – forma ma znaczenie. O wiele chętniej wchodzimy we współpracę z ludźmi, którzy okazują nam szacunek i uważność w rozmowie.
  1. Jakość a nie ilość – buduj sieć powiązań w tym obszarze, w którym rzeczywiście chcesz wzrastać. Po jakimś czasie zdziwisz się, ile wspólnego masz z ludźmi, z którymi nawiązałaś kontakt. I sprawi Ci to mnóstwo radości.

5 zasad, dzięki którym możesz zbudować owocne, świadome relacje

Zastanawiasz się, na czym powinny opierać się relacje, aby dawały nam równowagę, radość i siłę? Pamiętaj o poniższych punktach:

reguła wzajemności – daję, na przykład dzielę się wiedzą, motywacją, doświadczeniem. Umiem również przyjmować od innych;

szczodrość i granice –  dzielę się radą, kontaktami, wystawiam szczere, dobre opinie. Z drugiej strony nie rozdaję tego, na czym opiera się mój biznes, tylko to wyceniam.

Więcej o granicach i o tym jak je stawiać, przeczytasz w tym artykule na moim blogu:

https://iwonazbikowska.pl/sztuka-asertywnosci-jak-mowic-nie-bez-poczucia-winy/

oraz https://iwonazbikowska.pl/jak-radzic-sobie-z-konfliktami-w-pracy/;

profesjonalizm – dotrzymuj terminów i słowa; działaj zgodnie z etyką swojej branży (np. Kodeks Etyczny Coacha);

buduj jakość – nic bardziej nie tworzy zaufania do Ciebie jako profesjonalisty i polecania Twoich usług dalej;

inicjuj kontakty – bądź aktywna. Jeśli dobrze Ci się z kimś rozmawia, możecie wymienić się kontaktami. Ciekawa znajomość może przydać się w każdej chwili!

Nie wahaj się odzywać w potrzebie, nawet gdy znasz kogoś przelotnie. Ludzie bardzo często czują się docenieni i zauważeni przez to, że zwracasz się do nich o poradę.

W naszym społeczeństwie, w którym są bardzo obecne tematy traum, bycia ratownikiem dla innych,  współuzależnienia i nadodpowiedzialności, relacje bywają bardzo poplątane i trudne.

Jeśli masz jakąkolwiek trudność w tym temacie, zapraszam Cię na bezpłatną, 30-stominutową konsultację online: https://iwonazbikowska.pl/bezplatna-konsultacja/

Chętnie odpowiem na Twoje wszystkie pytania i podpowiem, co zrobić z tym dalej.

Autentyczność – bądź sobą w kontaktach

Nie musisz udawać kogoś innego – wystarczy to, kim jesteś.

Tylko myśl i mów o sobie dobrze. Jeśli przy tym zdaniu pojawia się w Tobie zgrzyt – najprawdopodobniej masz do przepracowania temat poczucia własnej wartości. Praca rozwojowa, na przykład coaching  https://iwonazbikowska.pl/life-coaching/ , da na tym polu świetne efekty.

Jeśli jesteśmy prawdziwi, nie udajemy – ludzie bardzo szybko to wyłapują. Obdarzają nas  zaufaniem.

Podchodź do innych z otwartością na to, jacy są i kim są.

Zachowuj się naturalnie  – taka postawa zawsze się obroni.

Gdzie najlepiej realizować networking?

Zbierajmy ciekawe i wartościowe kontakty wszędzie. Oto tylko kilka przykładów:

miejsce pracy – kiedy wykażesz trochę zainteresowania, może okazać się, że wśród swoich współpracowników znajdziesz bardzo inspirujących ludzi.

szkolenia i konferencje – bierzesz udział w jakimś kursie? Wyjeżdżasz na szkolenie lub konferencję? Spróbuj dowiedzieć się czegoś o współuczestnikach. Wiele bardzo owocnych kontaktów biznesowych zawiązuje się właśnie w takich miejscach.

dodatkowe zajęcia – podobne aktywności przyciągają ludzi o podobnej energii. Przypatrz się ludziom, z którymi biegasz, chodzisz na konie, czy malujesz. Tu też możesz nawiązać wiele interesujących kontaktów.

Linkedin – w tej społeczności profesjonaliści naprawdę służą sobie podpowiedziami i wsparciem. Serdecznie Ci polecam tę platformę!

Życzę Ci zawarcia wielu ciekawych znajomości w nadchodzących miesiącach!

Czasem wystarczy do tego tylko Twój uśmiech i otwartość.

Ten post ma 3 komentarzy

  1. Paulina

    Często zapominam, jak ważny jest networking… albo inaczej po polsku: budowanie relacji w życiu zawodowym…Dzięki za przypomnienie 🙂

  2. Iwona

    Bardzo proszę 🙂

Dodaj komentarz